Sportovní podvozek lze jednoduše popsat jakožto spojení sportovního tlumiče a sportovní pružiny. Sportovní tlumič i pružina přitom vycházejí ze sériové koncepce, avšak trochu se liší svou charakteristikou - například pístnice tlumiče je upravena tak, aby dokázala bez problémů kooperovat se zkrácenou sportovní pružinou.
Slovo tlumič přesně vystihuje funkci, jakou tento díl plní. Tlumič se tedy v automobilu stará o útlum kmitu kola na zkrácené dráze tlumení udané sportovní pružinou. Jedná se přitom o nesmírně důležitou komponentu - tlumič totiž určuje základní charakteristiku vozidla a tím i jeho tuhost.
Pokud tedy někdy nabydete dojmu, že je vaše auto příliš tuhé, nebo naopak příliš měkké, je velká pravděpodobnost, že na vině je právě tlumič, nikoliv pružina. A to i z důvodu, že zásah tlumiče do tuhosti vozidla je exponenciální, zatímco zásah pružiny je lineární. Na rozdíl od pružiny se ale sportovní tlumič v žádném případě nikdy nepodílí na určování výšky vozidla. Nevíte zda vybrat sportovní pružiny, sportovní podvozek a nebo stavitelný podvozek?
Základním účelem sportovní pružiny je právě určení výšky vozidla. Jak již zde bylo zmíněno a jak ze samotného slova sportovní vychází, tak tato pružina je oproti té sériové zkrácená, díky čemuž může být sportovní podvozek snížen. Nehodí se ale na všechna auta, její vhodnost na konkrétní vozidlo je dána váhovým limitem. Pozor rovněž na to, že nelze kombinovat ani instalovat nevyhovující pružiny dle váhových limitů, a to i přestože jsou na stejný model vozidla. Třeba Škoda Octavia 1 má několik druhů sportovních pružin, ale tyto pružiny nelze vzájemně zaměňovat, a to ani když je lze fyzicky nainstalovat. Mohlo by se totiž stát, že při zvolení špatných váhových limitů by nesedělo snížení a tlumič by pracoval mimo rozsah daný TÜV certifikací.
Základní charakteristikou kvality a optimální funkcí sportovního pevného podvozku je zlepšení chování celého vozidla při zachování maximální možné míry komfortu. Těchto vlastností ale může být dosaženo pouze tehdy, když jsou tlumiče s pružinami vyrobeny takzvaně "na sebe" - tj. že spolu dokáží plně spolupracovat. Garancí jejich funkčnosti a kvality je pak certifikace TÜV. Existují nicméně i sety tlumičů a pružin se skvělými vlastnostmi bez certifikace TÜV, jež u nich neproběhla z čistě ekonomických důvodů. Prakticky se ale jedná pouze o sety pro zakázkové podvozky. Jakákoliv masově prodávaná sada bez TÜV není každopádně vhodná pro instalaci na auto, neboť nedosahuje základních jízdních ani kvalitativních vlastností. Obecně je lepší se takovýmto podvozkům vyhnout, protože mohou být nebezpečné.
Zkrácená pístnice tlumiče je přesně uzpůsobena snížení sportovní pružiny - díky tomu lze snížit světlou výšku podvozku. Snížením světlé výšky vozidla navíc dochází k posunu těžiště, v důsledku čehož jsou síly působící na vozidlo lépe přenášeny na vozovku. Výsledkem této úpravy je tedy sportovnější projev vozu, a zlepšení jeho jízdních vlastností o několik řádů. Komfort zůstává velmi vysoký.
Sportovní snížený podvozek 40/40 mm pro VW Golf 4 1J
Max. zatížení přední nápravy: 930 - 990kg
Max. zatížení zadní nápravy: 925kg
Sportovní snížený podvozek 40/40mm pro Seat Leon 1M1
Max. zatížení přední nápravy: 930-990kg
Max. zatížení zadní nápravy: 925kg
Sportovní snížený podvozek 40/40mm pro Seat Toledo 2 1M2
Max. zatížení přední nápravy: 930-990kg
Max. zatížení zadní nápravy: 925kg
Sportovní snížený podvozek 40/40mm pro Audi A3 8L
Max. zatížení přední nápravy: 930 - 990kg
Max. zatížení zadní nápravy: 925kg
Sportovní snížený podvozek 30/30mm pro Alfa Romeo 156 932
Max. zatížení přední nápravy: 991 - 1060kg
Max. zatížení zadní nápravy: 980kg
Sportovní snížený podvozek 40/40mm pro Alfa Romeo 155 167
Max. zatížení přední nápravy: 1000kg
Max. zatížení zadní nápravy: 980kg