Rozpěrná tyč, zpravidla známá jako rozpěrka mezi horní uložení / tlumiče, plní roli stabilizační i vzhledové komponenty. Nejenže při otevření motorového prostoru dodává vozidlu sportovní vzhled, ale má i své funkční opodstatnění - pomáhá stabilizovat. Klíčovou vlastností stabilizačních tyčí je přenos sil z jedné strany karoserie na stranu druhou.
Konkrétně na základě spojení dvou uchycovacích prvků kol dochází ke zpevnění, které potlačuje kroucení karoserie při extrémním zatížení. Toto kroucení je nejznatelnější u starších modelů vozidel, u snížených vozidel a u vozidel typu kabriolet, kde střecha nestabilizuje obě strany vozidla. Kroucení, které vzniká při snížení vozidla, je bohužel poměrně často zanedbáváno. Ale to dobře rozhodně není, neboť snížené vozidlo kvůli těžišti blíže u vozovky totiž dovoluje působit mnohem větším odstředivým silám, a často se dostává mimo pole běžného užívání vozidla. Kvůli tomu je žádoucí tuhost vozidla podpořit právě pomocí rozpěrné tyče.
Zpravidla rozlišujeme mezi ocelovými a hliníkovými rozpěrkami. Hliníkové rozpěrky jsou velmi hezké a také lehké. Nezatěžují vozidlo další zbytečnou vahou a skvěle zvládají přenášet působící síly. Ocelové rozpěrky jsou naopak masivní a poradí si i s extrémním kroucením karoserie. Oproti hliníkovým rozpěrným tyčím jsou však těžké a hodí se tedy spíše do vozidel, kde se neřeší každý gram.
- Rozpěrné tyče mezi horní uložení / tlumiče
Jedná se o klasiku, kterou si každý z nás okamžitě vybaví, pokud se bavíme o rozpěrných tyčích. Tyto rozpěrky se uchycují mezi horní uložení a stabilizují přední nápravu shora.
- Rozpěrné tyče mezi ramena
Poměrně nestandardní rozpěrné tyče, jež jsou uchycovány naopak ze spodu vozidla mezi ramena. Jejich úkolem je zamezit kroucení ramen při extrémním zatížení. Po jejich instalaci sice nedochází k vzhledovému vylepšení vozu, nicméně jsou klíčovou součástkou při řádné úpravě vozidla.
- Rozpěrné tyče mezi zadní tlumiče
Tato skupina rozpěrných tyčí má za úkol se popasovat se silami na zadní nápravě, které mají snahu kroutit s karoserií v oblasti zadní nápravy a vést k nestabilitě zádě automobilu.