Předem bych rád zdůraznil, že obor snižování vozidel má v ČR pouze malé zastoupení odborníků, ale vysoké procento kutilů. Často se stává, že se automechanik staví do role profesionála a je odborník na všechny oblasti snižování. Výsledkem jsou opravy montáží / výměny podvozků, které děláme až příliš často.

Jak nenaletět takovým "odborníkům"?

 https://servisdecin.cz/montaze-sportovnich-a-stavitelnych-podvozku-jak-poznat-profesionala/


Již 7 let na profesionální úrovní montujeme / dodáváme podvozky

Již jsme realizovali více jak 50 000 dodávek / montáží podvozkových komponent. Dospěli jsme k dlouhodbému závěru, že základní problém vzniká již na začátku a to při výběru typu podvozku:

 - Sportovní pružiny + sériový tlumič.

 - Sportovní kompletní podvozek s pevným snížením.

 - Stavitelný podvozek.

 - Vzduchový podvozek.

 - Stavitelný podvozek s nastavením tuhosti přímo na tlumiči.

 

Budeme se věnovat každé z těchto kategorií, abychom přesně vysvětlili k čemu je daná katageorie dobrá jaké jsou její klady a zápory.

 

Výškově stavitelný podvozek bez nastavení tuhosti tlumiče

K čemu slouží?

Stavitelný podvozek jako takový vznikl na základě poptávky po maximální variabilností snížení. Pokud snižujete automobil a zpravidla máte kola a pneumatiky, které na autě nemají co dělat, tak si nikdy nemůžete být jistí jak to celé dopadne. Výškově stavitelné podvozky jsou unikátní v tom, že je lze skutečně po milimetrech ladit a dosáhnout tak chtěného vizuálního a funkčního kompromisu.

Automobil doladíte do puntíku podle vlastních představ. Podvozek musí splnit mnoho předpokladů a to spěje k tomu, že se musí někde trošku ustoupit. Stavitelný podvozek musí fungovat jak na vrchní hraně snížení tak na spodní hraně rozsahu je vždy určitým kompromisem vzhledem k jízdnímu projevu. Je to dáno konstrukcí a základními fyzikálními vlastnostmi.

 

Vzhledem k tomu, že stavitelný podvozek je z technického hlediska posuvná pružina po sportovním tlumiči, tak je jasné, že tlumič musí být dimenzován ke zvládnutí spodního extrému snížení. 

 

Z toho vychází, že jakýkoliv stavitelný podvozek bude vždy tužší než jakýkoliv jiný podvozek s pevným snížením. Je to základní vlastnost všech stavitelných podvozků, všech výrobců a celého trhu. Není tu záležitostí jednoho výrobce nebo nějaké značky. Toto je skutečně charakteristická vlastnost všech stavitelných podvozků se kterou je potřeba počítat.

 

Výhody?

 - Geniální variabilita snížení na míru.

 - Jednoduchá konstrukce.

 - Možnost ladění výšky v průběhu roku a dle povětrnostních podmínek.

 

Zápory?

 - Vyšší tuhost podvozku daná základními fyzikálními vlastnostmi konstrukce podvozku.

 - Složitější montáž a nastavení podvozku.

 

Sportovní podvozek s pevným snížením

K čemu slouží?

Sportovní podvozek s pevným snížením je přesně na sebe vyrobený set sportovních pružin a sportovních tlumičů. Tato konstrukce dává výrobci podvozku možnost tlumiče a pružiny na sebe skutečně optimalizovat. Na těchto podvozcích výrobce nepřijímá žádné kompromisy, pouze se podřizuje certifikaci. Díky tomu sportovní podvozky s pevným snížením jsou optimalizovány na ty nejlepší možné jízdní vlastnosti v rámci cenové relace. Obecně sportovní podvozky s pevným snížením jsou velmi pohodlné a zákazníci je hodnotí kladně. Ideální snížení těchto setů se pohybuje kolem 40 mm na přední i zadní nápravě.

 

Výhody

Nejlepší jízdní vlastnosti na trhu.

Dlouhodobá vydrž.

Jednoduchá montáž

Vysoká spokojenost zákazníků s výslednými vlastnostmi vozidla.

 

Nevýhody

Pevné fixní snížení.

 

Sportovní pružiny

Velmi často přijímanou variantou jsou sportovní pružiny v kombinaci s sériovým tlumičem. Předem je nutné říct, že je cílem této varianty je pouze snížení. V žádném případě nelze u této varianty hovořit o zlepšování jízdních vlastností. Při snížení do 20 mm je sériový tlumič schopen plně odvádět svoji práci a lze hovořit o zachování vlastnosti podvozku. Při vyššími snížení již dochází ke zhoršování vlastnosti podvozku a to kvůli neschopnosti tlumiče odvádět svoji práci na zkrácené dráze písnice.

 

O tuhost podvozku se díky své exponenciální charakteristice stará tlumič. Sériový tlumič = pohodlnost. Tato varianta je díky pohodlnosti velmi dobře přijímána, protože výsledkem je největší možné pohodlí na úkor jízdních vlastností vozidla. Sportovní pružiny jsou kompromisem mezi ztrátou funkce podvozku a výsledným pohodlím.

 

Varování: v žádném případě nedoporučujeme kombinovat různé druhy sportovních pružin s jinými značkami sportovních tlumičů. Výsledkem je velmi drahý set který není certifikovaný a neplní tedy žádné vlastnosti.

 

Výhody

 - Velmi jednoduchá montáž

 - Nízká cena

 - Velmi komfortní výsledek

 

Nevýhody

 - Ztráta funkce celého podvozku.

 - Omezená možnost snížení do Hranice 40mm.

 

Vzduchové podvozky

Vzduchové podvozky jsou skutečně pro fajnšmekry. Obecně se přistupuje ke dvěma typům vzduchové stavitelných podvozků a to jsou profesionálně vyrobené kompletní sady a nebo přestavby ze stavitelných podvozků. Přestavby ze stavitelných podvozků jsou realizovány zejména díky nízké ceně a mají své limity jak funkční tak zákonné. Kompletní sady, které jsou profesionálně vyrobeny, již dnes mají například TÜV certifikaci a jsou úplně legálně provozovatel ne na komunikacích. Nemluvě o správné funkci takového setu. Tlumiče ze stavitelného podvozku není pro vzduchový podvozek ideální.

 

Vzduchový podvozek je sportovní tlumič kombinovaný s měchem, který na základě svého naplnění určuje výšku vozidla. Geniální kouzlo této konstrukce je v nastavení výšky vozidla v reálném čase a to klidně i za jízdy. Je to praktické. Je to pohodlné a je to neskutečná machrovinka. 

 

Vzduchové podvozky trpí na spoustou technických limitů, které je možné řešit, ale stojí to značné úsilí a to zejména pro peněženku investora. Nejznámějším problémem je vliv odstředivé síly na přelévání tlaku mezi měchy. jednoduše si tento vliv lze představit tak že když vozidlo jede do zatáčky tak se vzduch přelévá na nezatíženou stranu a vnitřní stranu vozidla a vozidlo se tak vyklápí zatáčky. Věc má jednoduché řešení a pak podstatě všechny neduhy vzduchových podvozků mají jednoduché řešení ale problémem je nutná investice. Obecně je potřeba počítat že instalace vzduchového podvozku tak aby skutečně fungoval vyžaduje minimálně 50.000 Kč

 

Výhody

 - Pohodlnost.

 - Změna výšky v reálném čase.

 - Extrémně zajímavá vzhledová záležitost.

 - Možnost zapsat do technického průkazu.

 

Nevýhody

 - Vysoká cena.

 - Časově náročná instalace.

 - Kompletní složitost celého systému.

 

Výškově stavitelné podvozky s úpravou tuhosti průtokem oleje v tlumiči

Výše jsme si popsali všechny výhody výškově stavitelných podvozků a všechny výhody sportovních podvozku s pevným snížením. Výškově stavitelné podvozky s možností úpravou tuhosti se snaží vybrat to nejlepší z obou kategorií. Uživateli umožňují plné nastavení vozidla z hlediska výšky a také řeší neduh univerzálnosti tlumiče. Za přijímání minimálních kompromisů je výsledkem podvozek, který se chová jako sportovní pevný podvozek v každém nastavení výšky. Alespoň za předpokladu, že jej správně nasatvíte. Jednoduše lze vždy vyhladit sportovní tlumič tak jako by byl přesně optimalizovaný na danou výšku. 

 

Tuhostně stavitelný podvozek

Výhody

 - Všechny výhody stavitelných podvozků.

 - Všechny výhody sportovních pevných podvozků.

 

Nevýhody

 - Nutnost opravdu profesionální montáže.

 - Komplexní složitost.

 - Náročnost a cena instalace.