Tuningové vzduchové podvozky vychází ze sériových vzduchových podvozků. Tato technologie vznikla zejména pro luxusní vozidla. Nabízí poměrně rozsáhlé možnosti regulace komfortu, výšky a tlumiče přímo za jízdy. Netrvalo dlouho a výrobci tuningových komponent využili tuto technologii k obrazu svému.
Z technického hlediska se jedná o sportovní tlumiče s možností regulace tuhosti a nebo bez ní s tím, že standardní pružiny nahrazuje měch na stlačený vzduch. Měch je napojen na vzduchový okruh a podle ceny / chytrosti a možností lze s doplňkovou instalací doslova kouzlit. Základní myšlenkou tuningových vzduchových podvozků je možnost regulace výšky vozidla okamžitě bez nutného zásahu do vozidla jako u stavitelného podvozku, ale v reálném čase. Jednoduše zvýšíte nebo snížete tlak v měchu a vozidla klesá nebo stoupá. To celé klidně za jízdy.
Kutilové vždy předběhnou výrobce, protože si nemusí lámat hlavu s kvalitou a bezpečností. Na trhu je tedy mnoho způsobů přestaveb, které jsou více a méně povedené. Klasikou, která technicky funguje jsou přestavby stavitelných podvozků TATechnix s měchy. Je to cesta, která nicméně má své technické i zákonné limity. Domácí sety jsou levnější a stojí a padají na dílně, která je vyrábí. Také je zde vše za hranou zákona a na autě to dle legislativy nemá co dělat. Kvalitou a jízdními vlastnostmi jsou "domácí" sety daleko za těmi profesionálními.
Vyrobené sety od polských, čínských i renomovaných výrobců se snažily dohnat kutilskou scénu a tak vzniklo spoustu nehomologovaných a pochybných vzduchových podvozků. Výběr je široký.
TATechnix jako jeden z prvních výrobců dotáhl vše do konce a nabídl špičkové vzduchové podvozky s TÜV certifikací, které jsou vyráběny jako PLUG AND PLAY sady ( nasadit a jezdit ). Navíc TATechnix na trh přinesl naprostou jednoduchost se svým mechanickým řešením. Obrovská snaha různých výrobců vedle k přetechnizovaným řešením, které vrcholí tím, že na mobilu můžete ladit výšku vozidla. Je to taková "machrovina" za 50 000 Kč příplatek. Těmto všem technickým snahám uniká to, že vozidlo s porouchaným vzduchem je nepojízdné, často neodtáhnutelné a nezvednutelné, takže machrovinky mají i své značné úskalí.
Osobně při zvážení všech plusů a mínusů dávám přednost mechanickým vzduchům, které lze ovládat tlačítky přímo za jízdy před přetechnizovaným řešením, která jsou sice líbivá ale děsivě drahá a nepraktická.
Vždy platí pravidlo: "Když máš 50 000 Kč na hlouposti, tak měj 50 000 Kč na profesionální měchy a tlumiče". Sety postavené na výškově stavitelném podvozku obohacené o předražený management jsou příkladem investice velmi špatným směrem.
Vzduchový podvozek nabízí velkou variabilitu ve snížení. Z praktického pohledu si uživatel najde 2 až 3 stavy ve kterých jezdí, parkuje a automobil z běžného hlediska používá. Výrobci dotáhli technologii tak daleko, že nabídli verzi s tuhostně stavitelným tlumičem. Jednoduše se nastaví na jízdní výšku a projev podvozku je skvělý.
Tlumič je osazen měchem a nebo je měch postaven jako náhrada za samostatně stojící pružinu. Měchy jsou napojeny na vzduchový okruh ve kterém je za pomocí vzduchové nádrže a kompresoru udržován konstantní tlak.
Za pomoci elektroniky ( elektromagnetických ventilů ) je ovládán tlak v jednotlivých větvích vzduchového podvozku. Větve mohou být buď dvě a to přední / zadní náprava a nebo čtyři tzn každé kolo zvlášť.
Elektroniku lze škálovat dle libosti až do napojení na mediální systém vozidla.