Nevyhovující snížení stavitelného podvozku má dobrá a špatná řešení

Než si zlikvidujete podvozek nebo si ho necháte zlikvidovat nějakým kutilem, tak si prosím přečtěte možnosti profesionální řešení situace, které Vám nezničí podvozek. Nejdříve se pojďme podívat na ty špatné cesty a důvody proč to nedělat.

 

Vyhazování helperů / představných pružin / snižovacích matek

Efektivní způsob jak zničit podvozek !! Nejprve si uvědomme, že výrobce nedává na podvozek nic zbytečně. Vše má svůj smysl a důvod. 

Smysl představných pružin

 - představná pružina vystavuje nosnou horní pružinu ve chvílích, kdy je kolo vysouváno směrem ven z karoserie. Pro dosažení velkého snížení je nutné nosné pružiny extrémně zkrátit, což vede k nutnosti je vystavovat měkkou velmi roztažnou pružinou.

 

Co se stane pokud pružinu nic nevystavuje?

Nosná pružina se při roztažení úplně uvolní a nesedí ani na horní ani na spodní misce. Ocitne se úplně bez vazby na podvozek. V té chvíli podle působících sil "letí". Ve chvíli, kdy se síly obrátí a kolo je tlačeno zpět "nějak" sedne na svoji předepsanou pozici. Slovo "nějak" správně vystihuje problém, který nastane. 

 

Jednou z mnoha těchto průletů se to "nějak" nepovede a pružina sedne špatně a prohne se do luku. Tento prohyb pružiny zastaví píst tlumiče, který dostane extrémě silnou boční ránu. Rád bych připomněl, že na píst žádná boční síla působit nesmí. Takto se dá jednouše vyrobit nejčastěji reklamovaná vada a to ohyb pístnic !!!

Tato vada je dílem špatné montáže a nerespektování předepsané konstrukce podvozku !!

 

Vyhazování matek na zadní nápravě.

Na zadní nápravě vyhozením matky vznikne extrémní snížení. Řeklo by se snové řešení situace, kdy nevyhovuje dosažené snížení. Co na to říká tlumič? Tlumič je vyroben na tlumení v určitého rozsahu, který je daný. Pokud dojde k vyhození matky, tak tlumič pracuje mimo rozsah a to až o 5cm. K tlumení mu zbývá naprosté minimum a téměř každý náraz končí v dorazu. To je jízdně velmi nepříjemné a tak zpravidla dojde ke zkrácení dorazu. V tomto extrému se sníží životnost tlumiče na tisícovky km. Funkce tlumiče je úplně minimální.

 

Jak to udělat správně?

Koupit nižší podvozek

Naprosto jednoduchým a bezchybným řešením je koupě nižšího podvozku a nebo komponent z niššího podvozku. Řada výškově stavitelných podvozků DEEP pracuje se snížením až o 7cm nižším než u běžného stavitelného podvozku. Pokud Vám nevyhovuje snížení na zadní nápravě je možné pořídit pouze zadní tlumiče / matky a pružiny. Vše doporučueme konzultovat s profesionálem, protože často jsou zde pouze kratší matky / tlumiče a vhodná konzultace ušetří peníze.

 

Dílčí řešení na nápravách - Uniball / nižší horní uložení

Zejména přední náprava poskytuje jisté limity v horním uložení. Volbou vhodného horního uložení lze automobil položit až o 2cm s minimální ztrátou komfortu. Také lze použít horní uložení (uniball), které umožní doladit negativní vyklopení kola.

Snížení pomocí horního uložení

 

Úprava stávajícího stavitelného podvozku výměnou představných pružin a kroužků

Trendem poslední doby je doladění současných výškově stavitelných podvozků výměnou představných pružin. Tato výměna dokáže získat k dobru až 17mm.

Dodatečné snížení stavitelného podvozku

Příklad: Golf 4 doladění

 - Výměnou horního uložení (cca 600 Kč sada ) získáte - 20mm.

 - Výměnou představných pružin získáte cca -14mm ( cca 700 Kč sada ).